سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 RSS  | خانه | قاصدک | درباره ما | پارسی بلاگ|مجموع بازدیدها: 410623 | بازدیدهای امروز: 24| بازدیدهای دیروز: 18
درباره خودمون
دهکده 85
مدیر وبلاگ : کدخدا[222]
نویسندگان وبلاگ :
حمید گوهری[2]
زینب جوادی[27]
نوید کاظمیان[8]
مهران منصوری[30]
محمد حسین کاظمی[23]
سید دانیال ایوب نژاد[32]
نیکو رضوی[8]
ایمان امین[0]

این وبلاگ توسط دانشجویان رشته مهندسی شهرسازی ورودی مهر 85 دانشگاه آزاد اسلامی مشهد راه اندازی شده است .
لوگوی وبلاگ

پیوندهای روزانه
مطالب قبلی
مطالب قبلی
لینک های دوستان
لوگوی دوستان
اشتراک
 
محله ‌هم محله‌های قدیم
جمعیت وسیع در کلانشهرها سبب ‌شده بهترین مدیران نیز به تنهایی و بدون مشارکت شهروندان قادر به اداره شهرها به نحو مطلوب و شایسته نباشند.

از این‌رو در دنیای امروز به‌ویژه در ابرشهرها مشارکت شهروندان در تصمیم‌گیری، نظارت و اجرای بهتر برنامه‌ها از مهم‌ترین عناصر مدیریت شهری محسوب می‌شود. البته نباید این موضوع را نیز فراموش کرد که استفاده از مشارکت شهروندان در مسائل محلات و مناطق، نیازمند برنامه‌های آموزشی صحیح برای تبدیل شهرنشینان به شهروندان آگاه، فعال و مشارکت‌جو است.

از دیدگاه شهرسازی، «محله» عبارت است از یک بلوک شهری که از جمعیت مشخص و خدمات محله‌ای برخوردار باشد. با نگاهی به سیر تاریخی شکل‌گیری شهرها و زندگی شهرنشینی می‌توان محله‌ها را نقطه عطف شهرها و هسته اولیه شکل‌گیری و توسعه آنها در دوران گذشته و حال دانست که با پیوستن آنها به یکدیگر علاوه بر شکل‌گیری شهر، توسعه‌های زیادی بر این پایه اتفاق می‌افتد.

به همین دلیل مهندس اخلاصی، مدیرکل معماری و ساختمان معاونت معماری و شهرسازی شهرداری تهران، در مصاحبه‌خود به موضوع «شهرسازی مشارکتی» تاکید دارد. دلیل استناد  او به این موضوع از نظر وی  زندگی شهری هر فرد است که از کوچه‌ها آغاز شده و به قسمت‌های دیگر راه پیدا می‌کند. از این‌رو معتقد است شهروندان بهتر از هر فردی می‌توانند در ساخت شهرها به مدیریت شهری کمک کنند و کوچه‌ها در این میان نقطه آغاز ماجرا هستند.

 

شهر، ساخته شده از محله‌ها، کوچه و خیابان‌هایی است که در چند سال گذشته شکل آشفته‌ای به‌خود گرفته است. فکر می‌کنید که برای این موضوع باید چه کار کرد؛ یعنی به‌نظر می‌رسد تهران نیازمند یک راهکار التیامی برای رسیدن به طرحِ تا حدی ایده‌آل در مورد طراحی شهری به‌ویژه در زمینه ساختمان‌سازی است؟

آگاهی مردم در مورد حقوقی که نسبت به محیط اطرافشان دارند، یک راهکار مناسب در این زمینه است. یکی از اهداف معاونت معماری و شهرسازی شهرداری تهران از تعامل با شهروندان رسیدن به این موضوع است؛ یعنی افراد را در چگونگی و ساخت اجزای شهری که در آن زندگی می‌کنند، درگیر کنیم. این موضوع باعث می‌شود مردم نسبت به محلی که در آن زندگی می‌کنند، دید بازتر و متمرکزتری داشته باشند و از بی‌توجهی به شهر که به دلایل مسائل زندگی و ماشینی شدن پیش آمده، خارج شوند و به محیط زندگی بیرونی فکر کنند، طرح موضوع نمای خوب در سال گذشته به شهروندان اجازه داد تا در مورد انتخاب فضای زندگی و حقی که در مورد آن دارند، مشارکت کنند.

امسال هم به‌دنبال چنین طرز فکری و ادامه برنامه‌ای که این معاونت داشت با طرح موضوع «کوچه» خوب سعی کردیم تا مردم به این واحد اجتماعی کوچک با دید بازتر، آگاهی بیشتر و احساس تعلق نگاه کرده و نظرات خود را در این مورد ارائه دهند، یعنی افراد به کوچه‌ای که هر روز از آن عبور می‌کنند، فکر کرده و در مورد آن نظر بدهند.

کوچه محیطی است که ادامه مطلب...


شهرنگار: محمد حسین کاظمی(جمعه 87/2/27 :: ساعت 10:14 صبح)


تحولات جدید در حمل و نقل ریلی مشهد

از مهمترین مصوبات جلسه استانی هیئت دولت در مشهد ، تصویب چهار طرح بزرگ حمل و نقل ریلی برای شهر مشهد و اجرایی شدن این طرح ها بود ...

 

منوریل (قطار هوایی)
پروژه احداث منوریل (قطار هوایی) در مشهد با حضور رئیس جمهور اجرایی شد. به گفته معاون عمرانی استانداری خراسان رضوی این خط تکمیل کننده خطوط چهارگانه قطار شهری مشهد است.مهندس حسین پور افزود: این خط با 46 کیلومتر طول در 8 نقطه با خطوط قطار شهری تلاقی خواهد داشت. وی از انجام مطالعات امکان سنجی و نیازسنجی پروژه خبر داد و افزود: در اجرای این پروژه دوگزینه مدنظر است.وی گزینه اول را احداث راه آهن یک خطی و گزینه دوم را استفاده از قطاری اعلام کرد که علاوه بر تونل قادر به حرکت در سطح هم هست.

آغاز عملیات اجرایی خط دوم قطار شهری
مدیرعامل قطار شهری مشهد در ادامه با اشاره به تکمیل خط اول قطار شهری، طول خط دوم را 14 کیلومتر و اعتبار پیش بینی شده بدون احتساب ناوگان را 4 هزار و 190 میلیارد ریال اعلام کرد و از آغاز مطالعات فاز اول خط سوم خبر داد. محسن شوشتری افزود: مطالعات اولیه خط چهارم پروژه قطارشهری به اتمامادامه مطلب...


شهرنگار: محمد حسین کاظمی(یکشنبه 87/1/25 :: ساعت 7:51 صبح)


ترمینال مشهد ، مدرنترین در کشور

سید علی میرنجاتی مدیر روابط عمومی و بین الملل شهرداری مشهد ضمن اعلام این خبردرخصوص ضرورت احداث این پایانه گفت: با توجه به وجود مرقد منور رضوی در مشهد، این کلان شهر سالانه پذیرای بیش 20 میلیون زائر بوده که نیمی از این تعداد از طریق پایانه مسافربری جابه جا می شوند و احداث پایانه جدید ضرورتی جدی برای پاسخگویی به زائران و مجاوران بود.
وی تصریح کرد مساحت کل عرصه طرح دارای 47 هکتار می باشد که 45 هزار مترمربع از این میزان را ساختمان مرکزی، بال و باکس های شرقی و غربی تشکیل می دهد و ساختمان های جنبی آن دارای امکاناتی از جمله جایگاه های سوخت، شستشو اتوبوس، رستوران و فروشگاه می باشد.
میرنجاتی با اشاره به توسعه فضای سبز و پارکینگ در پایانه جدید شهر مشهد گفت: 30 هزار مترمربع از مساحل کل طرح پایانه جدید را فضای سبز و 60 هزار مترمربع دیگر از فضای آن را پارکینگ ها تشکیل می دهند.
وی همچنین هزینه انجام شده این طرح را 250 میلیارد ریال اعلام و اظهار داشت: این پایانه روزانه ظرفیت پذیرش بیش از 80 هزار نفر مسافر و بیش از 2 هزاردستگاه اتوبوس را خواهد داشت.
گفتنی است مطالعات این طرح از سال 1367 آغاز شده که در 21 فروردین ماه جاری همزمان با دور دوم سفرهای استانی هیأت دولت به خراسان رضوی به بهره برداری قرار می گیرد.

 

 

به گفته موحدان فرماندار مشهد، این شهرستان سالانه 20میلیون زائر دارد که اکثراً از طریق اتوبوس تردد مى کنند و نداشتن ترمینال مناسب براى تعداد مسافر مشکلات عدیده اى به وجود مى آورد . پروژه ساخت ترمینال مشهد از 14 سال گذشته آغاز شده بود که در 21 فروردین ماه جاری همزمان با دور دوم سفرهای استانی هیأت دولت به خراسان رضوی به بهره برداری قرار می گیرد.
ترمینال مشهد با 45 هزار متر مساحت شامل 19 هزار متر سالن مرکزى و محل تجمع و بال شرقى و غربى محل ورود مسافر است. بخش عمده عملیات ساختمانى در دو سال اخیر صورت گرفته و در 3 سال گذشته 70 درصد کار انجام شده است.
ظرفیت پذیرش مسافر این ترمینال روزانه 60 تا 70 هزار نفر است که در طرح توسعه به 100 هزار نفر مى رسد و سالانه ظرفیت پذیرش 20 میلیون مسافر را دارا است که اکنون به این میزان نیاز ظرفیت نیست اما در افق 20 ساله با اهمیت است.




شهرنگار: محمد حسین کاظمی(جمعه 87/1/23 :: ساعت 10:14 صبح)

اجرایی شدن طرح کارت بلیت

مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی مشهد با بیان اینکه در سال جدید 350 دستگاه اتوبوس به ناوگان این سازمان افزوده می شود، از اتمام مراحل مناقصه مربوط به انتخاب پیمانکار طرح کارت بلیت ناوگان اتوبوسرانی شهر مشهد خبر داد.
حسین ضیایی در گفتگو با ایسنا با اشاره به اینکه برای اجرایی شدن طرح کارت بلیت بیش از 11 میلیارد تومان از ردیف بودجه شهرداری مشهد پیش بینی شده است، ادامه داد: مطالعات مربوط به این طرح به اتمام رسیده و همچنین مدتی این طرح در یکی از خطوط برای بررسی نقاط ضعف و قوت به مرحله اجرا درآمده است.
وی افزود: مناقصه های مربوط به انتخاب پیمانکار این طرح نیز به اتمام رسیده و در سال جاری شاهد اجرایی شدن این طرح خواهیم بود.
وی همچنین در پاسخ به سؤالی در خصوص استفاده از طرح زمانبندی ابتدا و انتها در تمام خطوط اتوبوسرانی در سطح شهر مشهد، گفت: برای استفاده مطلوب از این طرح ابتدا باید کریدورهای تمامی خطوط را در اختیار داشته باشیم که متأسفانه به غیر از دو مسیر، کریدورهای بقیه خطوط تهیه نشده، اما در دستور کار قرار گرفته است و این طرح با کمک معاونت حمل و نقل و سازمان ترافیک شهرداری و راهنمایی و رانندگی در حال انجام است و خوشبختانه در شورای هماهنگی ترافیک استان هم مورد تصویب قرار گرفته است.
ضیایی با تأکید بر اینکه به صورت جدی درصدد اجرای طرح زمانبندی خطوط هستیم و با بیان اینکه در ماههای اولیه سال دو کریدور را در قسمتهای پرتردد و پر تراکم شهر به اجرا در خواهیم آورد، گفت: با اجرای این طرح اتوبوسهای ناوگان ما در کریدور خود و با سرعت زیاد حرکت خواهند کرد و از اتلاف وقت مسافران در مسیر جلوگیری به عمل می آید.
وی گفت: هم اکنون نیز تمامی خودروهای ما در ابتدا و انتهای مسیرها روی زمانی مشخص حرکت می کنند، اما در برخی موارد مسیری که در حال عادی بین 35 تا 40 دقیقه طی می شود، گاهی به علت ترافیک تا بیش از دو ساعت نیز طول می کشد و عملاً تمام سرویس دهی ظرفیت ناوگان را دچار مشکل می کند.
مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی مشهد همچنین با اشاره به طرح اعلام صوتی ایستگاهها و نیز هماهنگ کردن پوشش رانندگان خطوط گفت: در خصوص طرح اعلام صوتی ایستگاهها هم اکنون این طرح در 400 دستگاه از اتوبوسهای این شرکت اجرا می شود.




شهرنگار: کدخدا(سه شنبه 87/1/20 :: ساعت 3:9 صبح)

طرح جامع شهرسازی بازنگری می شود

مدیرکل دفتر طراحی شهری وزارت مسکن و شهرسازی از تشکیل کمیته ارزیابی کیفی نقشه های ساخت زمینهای 99 ساله خبر داد و گفت: سازندگان زمینهای 99 ساله ملزم به رعایت دستورالعملهای کیفی در تهیه نقشه های ساخت شده اند.
غلامرضا میثاقیان در گفتگو با مهر، با اشاره به تهیه دستورالعمل نقشه های ساخت 1/5 میلیون واحد مسکونی و تدوین شرح خدمات جدید برای این واحدها در سال 86، بیان کرد: کمیته ای متشکل از سازمان نظام مهندسی ساختمان، دانشگاهها، وزارت مسکن و شهرسازی و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری مسؤولیت ارزیابی کیفی نقشه های ساخت زمینهای 99 ساله را بر عهده دارند، به نحوی که افراد سازنده در ساخت 1/5 میلیون واحد مسکونی ملزم به رعایت دستورالعملها در تهیه نقشه شده اند.
وی با بیان اینکه تهیه ضابطه های محلی برای کنترل ساخت و سازها و رعایت حداقل کیفیتها با همکاری شهرداری و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری دنبال می شود، تصریح کرد: در حال حاضر دستورالعملهای تحقق تهیه و اجرای ضابطه محلی در احداث ساختمانها پس از چندین بار تجدیدنظر تدوین شده که بزودی با تعامل با شهرداری وارد مرحله اجرا خواهد شد.
وی افزود: پیش بینی می شود تا حدود سه ماه آینده تغییر دستورالعملهای ساختمانی و نیز دستورالعملهای تحقق تهیه و اجرای ضابطه محلی در سطح کشور با اخذ مصوبات قانونی از سوی شورای عالی شهرسازی و معماری عملیاتی شوند.


بازنگری طرح جامع
مدیرکل دفتر طراحی شهری وزارت مسکن و شهرسازی، اظهار داشت: در حال حاضر به منظور ایجاد گروه محیط زیست در وزارت مسکن و شهرسازی پیش نویسی تهیه شده که به محض دریافت مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری نهایی و اجرا می شود.
وی تصریح کرد: در شرح خدمات طرح جامع شهرسازی و معماری به امر معماری شهری توجه نشده، به همین دلیل با بازنگری در شرح خدمات نسبت به رفع نواقص و خلاهای موجود در این زمینه اقدامهای لازم به عمل آمده است.
میثاقیان اعلام کرد: هم اکنون بازنگری در شرح خدمات در معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور در حال بررسی است که پس از تصویب نهایی، از امسال طرح جامع و تفصیلی بر اساس آن اجرا خواهد شد.
وی اظهار داشت: بر اساس قانون ماده پنج تغییر نام وزارت آبادانی مسکن به وزارت مسکن و شهرسازی تمام دستگاهها موظف به ارایه نیازها در رابطه با ساختمانهای اداری، عمومی و مسکن به وزارت مسکن و شهرسازی جهت تهیه طرح و اجرا شدند که با وجود تصویب آیین نامه های اجرایی آن توسط شورای انقلاب اسلامی در سال 58، هنوز عملیاتی نشده است.
میثاقیان گفت: در حال حاضر در هر دستگاه و وزارتخانه ای معاونت عمرانی وجود دارد که نسبت به رفع نیاز سازمانی مستقیماً وارد امر ساخت و ساز می شوند، این در حالی است که طراحی واحدها بر حسب نیاز آنان باید از سوی وزارت مسکن و شهر سازی صورت گیرد که متأسفانه این امر از سوی آنان رعایت نمی شود.




شهرنگار: کدخدا(جمعه 87/1/16 :: ساعت 8:48 صبح)

به­رغم وجود خاطره نوستالژیک فضاهای مردمی شهرها و روستا­های قدیمی، اغلب شهرهای امروزی فاقد فضاهایی همچون میدان شهری هستند. البته نگاهی به تاریخ شهرها این نکته را بر ما آشکار می­کند که برخی شهرهای تاریخی سابقه میدان­های شهری دارند، اما بی­توجهی به این میراث عظیم طی دهه­های گذشته، موجب از بین رفتن این فضاهای پررونق و سرزنده شهری شده است. چرا که آنها لزوما مکان­هایی با مراجعه­کنندگان خاص نبوده؛ بلکه محلی برای برخورد و رویارویی­ روابط اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی شهروندان بودند. عدم حفاظت صحیح، برچیدن فعالیت­های عمومی از میدان­ها و تسلط کامل اتومبیل­ بر فضای این میدان­ها، سبب رکود و از بین رفتن نقش اصلی این فضاهای شهری در ایجاد شور و نشاط اجتماعی و رونق اقتصادی شهرها شده بود...ادامه مطلب...


شهرنگار: کدخدا(پنج شنبه 87/1/8 :: ساعت 7:50 عصر)


  160میلیارد بودجه برای قطارشهری 
در آخرین جلسه علنی شورای اسلامی شهر مشهد بیش از10  دستور کار جلسه بررسی و بیش از هشت لایحه و طرح بنا به توافق اعضا مصوب شد.

نصب ساعت 6 متری
در
این جلسه طبق نظریه کمیسیون فرهنگی شورا،مقررشد ساعت بزرگی به قطر 6 متر
در بوستان بسیج مشهد واقع در حاشیه صدمتری نصب گردد.همچنین لایحه شهرداری مشهد در ارتباط با بخشودگی 50 درصدهزینه پروانه ساخت اولین مرکز جامع پیشگیری از معلولیتها به تصویب رسید.برپایه این مصوبه،مقررشد 113 میلیون ریال از مبلغ پروانه ساخت این مرکز که قرار است در ابتدای بولوارشهید کریمی احداث شود، بخشیده شود.

تصویب بودجه شهرداری
دراین جلسه اعضای شورا همچنین با کلیات بودجه 87 شهرداری موافقت کردند.رئیس کمیسیون برنامه ، بودجه و امور اداری شورای اسلامی شهر مشهد درتوضیح بودجه 87 شهرداری گفت: رقم کلی اعتبارات این بودجه با 60 درصدافزایش نسبت به بودجه سال به 666 میلیارد تومان رسیده است.
رزمی با بیان اینکه این رشد متأثر از افزایش کمک دولت به پروژه قطارشهری مشهد می باشد، افزود: کمک دولت به این پروژه از 40 میلیارد تومان درسال 86 به 160 میلیارد تومان درسال 87 افزایش پیدا کرده است.
در این جلسه تصمیم گیری در خصوص لایحه شهرداری مشهد به منظوردستور العمل نحوه تعیین بهای خدمات جمع آوری، حمل و
دفن زباله های شهری به پیشنهاد یکی از اعضا به کمیسیونی متشکل از 6 عضوشورا سپرده شد.
مفیدی با بیان اینکه این موضوع در بحث درآمدهای بودجه 87 شهرداری قیدشده، گفت: بررسی این لایحه در صحن علنی شورا به دلیل
جنجالی بودن، به مصلحت نیست.

نامگذاری بوستانها
درادامه این گزارش آمده است، نامگذاری تعدادی از معابر و بوستانهای مشهد نیز بدون قرائت در صحن علنی بنا به نظر کمیسیون فرهنگی شورا به تصویب رسید.
غیوررئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر مشهد در توضیح نظریه این کمیسیون گفت:
طبق تصمیم  گیری قبلی مقرر بود که نامگذاری بوستانها فقط به نام گلها
باشد، اما چند بوستان به دلیل معروفیت مکانی به همان نام نامگذاری
شده اند.دراین جلسه همچنین اعضای شورا با واگذاری 150 متر مربع از فضای سبز اراضی امامیه به ایستگاه تقلیل فشار گاز و صدور پایانکار یک ملک واقع در سرافراز 21 که بخشی از آن وقف حسینیه شده، موافقت کردند. 
همچنین طرح جمعی از اعضای شورا در خصوص عدم اخذ بهای خدمات از واحدهای تجاری موقت بلااستفاده به رغم بحث و بررسی بسیار درصحن علنی تا زمان تعیین تکلیف لایحه جامع، مسکوت ماند و تا آن زمان به شهرداری اجازه داده شد در خصوص این واحدها تعیین تکلیف کند.



شهرنگار: کدخدا(شنبه 86/12/25 :: ساعت 9:15 صبح)

پروژه کنار گذرشمالی مشهد 54 درصد پیشرفت کرد

مجری پروژه کنار گذر شمالی مشهد با بیان این مطلب افزود: با همکاری ادارات کل حفاظت محیط زیست و منابع طبیعی استان خراسان رضوی، طرح ایجادفضای سبز در اطراف آزاد راه کنار گذرشمالی مشهد از هفته جاری آغازمی شود.وی خاطر نشان کرد: در اجرای این طرح 120 هزار اصله درخت در حریم آزاد راه غرس خواهد شد.وی ایجاد چشم انداز زیبا، سالم سازی محیط زیست و
حفظ حریم راه را از اهداف اجرای این طرح خواند.وی ادامه داد: آزاد راه کنار گذرشمالی مشهد به طول 72 کیلومتر با مشارکت وزارت راه و ترابری، بانک ملی و آستان قدس رضوی ساخته می شود.
وی اظهار داشت: این پروژه توسط وزارت راه و ترابری در جهت تکمیل طرح جامع مشهد مقدس دومین کلانشهر مذهبی جهان اجرا می شود.وی ازپیشرفت 54 درصدی عملیات اجرایی پروژه خبرداد و گفت: عملیات احداث کنارگذرشمالی مشهد با اعتباری حدود 1120 میلیارد ریال از مهرماه 84 آغاز و طبق برنامه زمان بندی در 48 ماه اجرا خواهد شد.




شهرنگار: کدخدا(دوشنبه 86/12/20 :: ساعت 7:51 صبح)

گزارش اختصاصی - تصویری دهکده 85 ازمدرنترین زیرگذر شهری کشور

این زیرگذر 700متر طول،11متر عرض و 4/5متر ارتفاع داره.
هزینه طراحی و اجرای طرح زیر گذر غربی  55میلیارد ریال و هزینه تملک و تحصیل حریم اون 145میلیارد ریال گفته شده .

 زیر گذر غرب میدان شهدا، ترافیک خیابان خواجه ربیع را از شمال به جنوب به خیابان دانشگاه منتقل می‌کنه. این زیرگذر به لحاظ مجهز بودن به امکاناتی نظیر سیستم هوشمند کنترل آلودگی هوا، تهویه و اعلام و اطفای حریق از پیشرفته‌ترین زیرگذرهای کشوره . وجودسیستم‌برق و تلفن اضطراری،دوربین‌های مدار بسته و نظارت تصویری و مجهز بودن به سیستم صوتی جهت‌اطلاع‌رسانی در شرایط خاص از دیگر ویژگی‌های مدرن این زیرگذره.

ادامه عکس ها...


شهرنگار: کدخدا(جمعه 86/10/14 :: ساعت 8:48 صبح)


افتتاح مدرنترین زیرگذر شهری کشور

زیر گذر غربی میدان شهدای مشهد که صفت مدرن‌ترین زیرگذر شهری کشور را برای آن قائل شده‌اند، روز شنبه همزمان با عید سعید غدیر طی آیینی با حضور وزیر کشور در مشهد به بهره‌برداری رسید.
زیرگذر غربی میدان شهدای مشهد که 730متر و 9/5متر عرض دارد، به لحاظ ابعاد و تجهیزات نصب شده در آن، عنوان نخستین زیرگذر مدرن شهری کشور را به خود اختصاص داده است. این زیرگذر در قالب طرح ساماندهی میدان شهدا ساخته شد، طرحی که اجرای آن از سه سال پیش آغاز شد و همچنان ادامه دارد. میدان شهدا با افزون بر 70سال قدمت از پرترددترین مناطق کلان شهر مذهبی مشهد در نزدیکی حرم مطهر رضوی واقع است.


وزیر کشور در مراسم بهره‌برداری از این پروژه شهری گفت:شهر مشهد با وجود بارگاه منور رضوی و کثرت زایران و مسافرانی که به پابوس حضرت رضا(ع) مشرف می‌شوند، از ویژگی‌های خاص و حساسی برخوردار است. حجت‌الاسلام مصطفی پورمحمدی افزود:معماری شهر مشهد باید نمادی از معنویت و تجلی‌گاه کمالات انسانی باشد. وی با اشاره به معماری حرم مطهر رضوی با سابقه بیش از هزار سال گفت:
معماری حرم مطهر از مفاخر ایران اسلامی است که باید شاهد استمرار آن با استفاده از روش‌های نوین و جدید در دیگر بناها باشیم. وزیر کشور همچنین خرسندی خودرااز اجرای زیر گذر غربی مشهد در زمان بندی مقرر ابراز کرد و افزود: سرعت در اجرای دیگر بخش‌های طرح بزرگ میدان شهدای مشهد با جلب مشارکت و حمایت مردم مورد تاکید است.
استاندار خراسان رضوی نیز در این مراسم گفت: تلاش جدی برای عملیاتی کردن پروژه میدان شهدای مشهد از اولویت‌های مورد تاکید در این شهر است. محمد جوادمحمدی زاده‌افزود:طرح ساماندهی میدان شهدای مشهد به خاطر سابقه تاریخی و سیاسی از یک سو و موقعیت جغرافیایی آن که شاهراه ارتباطی تردد شهری محسوب می‌شود، اینک از اهمیت بسزایی برخوردار است. وی با اشاره به اجرای زیرگذر غربی پروژه میدان شهدای مشهد در مدتادامه مطلب...


شهرنگار: کدخدا(یکشنبه 86/10/9 :: ساعت 8:9 عصر)

<      1   2   3      >

لیست کل یادداشت های این وبلاگ